FAQ - Veelgestelde vragen



Paarden reizen en/of worden op het transit- en isolatiecentrum gestald op risico van de eigenaar en worden dus verondersteld verzekerd te zijn door de eigenaar (hetzij in eigen beheer, hetzij via een verzekeringmaatschappij). Wilt u een verzekering afsluiten dan kunt u contact opnemen met onderstaande gerenommeerde verzekeringsmaatschappij.

Catherine de Buyl Insurance
Boulevard Léopold III 146
B-7600 Peruwelz
Belgium
Tel: +32 69779420
Fax: +32 69779425
info@debuylinsurance.com
Merries en hengsten moeten worden getest op CEM, meestal binnen 30 dagen voor export. CEM specimen moeten genomen worden. De precieze plaats van staalnamen is afhankelijk van het land van bestemming. Nadat deze CEM-uitstrijkjes zijn genomen mogen de dieren niet meer dekken of gedekt worden, al dan niet natuurlijk of via KI. De testen moeten in een officieel goedgekeurd laboratorium worden uitgevoerd en de originele resultaten moeten met het gezondheidscertificaat mee.
Dit is afhankelijk van de eindbestemming. Paarden voor de Verenigde Staten moeten in ieder geval 3 dagen in quarantaine bij aankomst daar en worden vervolgens nog eens op bovenstaande ziekten getest. Als die testen negatieve resultaten geven zullen de paarden vrijgesteld worden uit quarantaine. Ruinen kunnen verder reizen naar hun eindbestemming. Merries en hengsten worden naar een CEM-quarantaine faciliteit vervoerd. Voor andere bestemmingen kan ook een quarantaine of isolatie vereist zijn vóór vertrek van de paarden (Australië, Canada, Japan, Zuid-Korea, Zuid-Afrika, …).
Voor meer informatie, kunt u gebruik maken van onze quarantainewereldkaart.
Na de eerste quarantaine van 3 dagen moeten merries en hengsten vervoerd worden naar een CEM-faciliteit, hier moeten de merries nog eens ongeveer 15 dagen, en hengsten ongeveer 30 dagen in CEM-quarantaine. Dit moet in een CEM-quarantaine goedgekeurde faciliteit gebeuren, die door de klant zelf gekozen kan worden.
De documenten die het paard bij zich hebben op elke reis zijn de volgende:
- Origineel Paspoort, afgegeven door een erkende instantie.
- Gezondheidscertificaat (minstens één, soms meerdere).
- Schets van het paard, getekend door de officiële veterinaire autoriteit.
De paarden moeten steeds voorzien zijn van een halster (bij voorkeur leer) en halstertouw van goede kwaliteit. Eventueel kan u ook beenbeschermers/ bandages, een staartbandage en maximaal 2 dekens meegeven.
Alle overige zaken (bijvoorbeeld een zadel, hoofdstel, extra dekens, poetsgerief, enz.) kan niet standaard mee met de paarden en moet afzonderlijk en vooraf geboekt worden. Deze zaken dienen verpakt te worden in stevige kisten of koffers en voor elke kist/koffer dient een gedetailleerde verpakkingslijst opgesteld te worden.

Wij raden u ten stelligste af om allerhande extra zaken mee te geven met uw paard (tenzij ze natuurlijk vooraf geboekt werden). Deze zullen meestal geweigerd worden door de luchtvaartmaatschappij of zullen door de autoriteiten worden aangehouden. Vermits dan géén geldige vervoerdocumenten voorhanden zijn, is het risico op verlies zéér groot.
Omdat deze kosten sterk afhankelijk zijn van de bestemming, evenals de diensten die European Horse Services moet verzorgen, kunt u hiervoor het beste contact opnemen met het kantoor voor een vrijblijvende offerte op maat of u kunt gewoon het ‘Offerte aanvragen’-formulier invullen dat u op de site terugvindt.
Dit soort zaken zijn volstrekt afhankelijk van het paard zelf. Tijdens de vlucht zelf zijn er zelden problemen: de meeste paarden ervaren dit als comfortabeler dan bv. een rit in een vrachtwagen of paardentrailer. Door het monotone geluid aan boord van de motoren en de wind, staan de meeste paarden gewoon te slapen.
Als er zich al problemen voordoen, is dit meestal bij het verladen, de rit naar of van het vliegtuig en bij het opstijgen of landen. Niet alleen zijn dit voor veel paarden vreemde toestanden, maar bovendien heeft men soms af te rekenen met bruuske bewegingen.
Voor zover bekend zijn er nog géén blijvende schadelijke gevolgen vastgesteld bij paarden. Wel is het zo dat het paard last kan hebben van bijvoorbeeld vermoeidheid (lange vlucht) of een lichte koorts die echter snel weer verdwijnt.

Bij voorkeur heeft het paard een goed sterk (lederen) halster met twee touwen. Verder zijn bandages of beenbeschermers en maximaal twee dekens toegestaan aan boord.
Paarden worden normaal gezien niet ‘standaard’ verdoofd, tenzij natuurlijk de afzender ons vooraf heeft laten weten dat het om een ‘moeilijke reiziger’ gaat.
Er wordt enkel een verdoving toegediend wanneer de begeleider vaststelt dat het paard onrustig wordt of bij eventuele problemen onderweg om het paard te beschermen.
Het paard moet ten minste 5 uur tevoren aanwezig zijn, dit omdat dan de dieren rustig kunnen wennen aan het lawaai, de geur en het leven op het terrein. Ook worden de dieren ruim op tijd geladen om te zien hoe ze op bepaalde bewegingen en schokken reageren. Dit wordt vooraf gedaan zodat bij eventuele problemen een oplossing kan gezocht worden. In sommige gevallen kan zelfs een dier van de vlucht gehaald kan worden, dit om de veiligheid van de andere paarden of personen aan boord niet in het gedrang te brengen.
Meestal gebeurt dit zo kort mogelijk voor vertrek van het vliegtuig.
De paarden worden in een container geladen door middel van een laadklep en vastgezet. Vervolgens wordt de container met wagens naar het vliegtuig vervoerd, waar het met een ‘high-loader (hefsysteem) in het vliegtuig geplaatst wordt. In het vliegtuig gaat het met een rolsysteem verder.
De meest voorkomende air stall heeft volgende afmetingen: 3,18 x 2.44 x 2.44 meter (125 x 96 x 96 inches). Bij de meeste maatschappijen zijn dit volledig gesloten containers met binnenin tussenschotten die naargelang de behoefte van het paard kunnen verplaatst worden. De paarden gaan meestal per drie maar kunnen echter ook per twee in een container geladen worden. In geval van veulens kunnen er 5 tot 6 in de container, afhankelijk van leeftijd, ras en grootte.
Afhankelijk van de bestemming kan er gebruik worden gemaakt van lijndiensten of een chartervlucht. Hoofdzakelijk worden de paarden vervoerd met cargovliegtuigen of zogenaamde combitoestellen (passagiers en vracht).
EHS raadt aan om pas gecastreerde paarden niet onmiddellijk te laten reizen. Een tweetal weken genezing is aanbevolen. Best overlegt u eens met uw veearts of de genezing voorspoedig verloopt en het paard ‘fit to travel’ kan bevonden worden.

Dit is ook weer afhankelijk van paard tot paard: de ene zal totaal niet reageren, een ander paard kan onrustig worden. Maar meestal brengt de aanwezigheid van de begeleider het paard snel weer tot rust.
Een goede voorbereiding en aangepaste voeding van het paard, zorgt er voor dat men zelden met ziektes aan boord te kampen heeft. Sommige paarden voelen wel de wisselende luchtdruk in de oren.
Aan boord wordt de temperatuur normaal rond de 18° Celsius ingesteld. Binnen in de gesloten container is het dan nog een paar graden warmer, wat voor een comfortabel gevoel zorgt.
Het paard krijgt gedurende de reis enkel hooi, dit om koliek te voorkomen. Ook krijgen ze op regelmatige tijdstippen voldoende water. Vliegen op grote hoogte droogt namelijk mens en dier uit. De begeleider zorgt dus dat het dier voldoende drinkt.
Hoewel sommige vluchten lang zijn zal een langere tijd zonder eten weliswaar wat vervelend zijn voor het paard maar is verder geen probleem. Wat wel in de gaten moet gehouden worden is dat het paard niet uitdroogt. Vliegen op grote hoogte droogt het paard meer uit, hun benen of eventueel opgelopen wonden kunnen opzwellen en pijnlijker worden.
Dit hangt af van paard tot paard: de meeste dieren zijn gewoon rustig of staan zelfs te slapen. Soms is de aanwezigheid van de begeleider ook voldoende. Indien nodig kan de begeleider echter een (lichte) verdoving toedienen om gestresseerde paarden weer rustig te krijgen.
Een paard afmaken is een uiterste noodmiddel ingeval van een ‘worst-case-scenario’. Dit soort gevallen zijn ook nauwelijks bekend en sedert het bestaan van European Horse Services hebben we zelf gelukkig geen incident van die aard gehad.
De paarden worden grotendeels met rust gelaten maar er wordt zeer regelmatig even gekeken hoe ze zich gedragen, wat persoonlijke aandacht gegeven, en op gezette tijden wordt er water aangeboden.
Doorgaans niet, maar de paarden worden begeleid door professionele ‘horse flight attendants’, die veterinair onderlegd zijn en zeer ervaren in het begeleiden van paardenvluchten. Bij grotere zendingen paarden die bv. per charter verstuurd worden, wordt dan wel meestal een dierenarts meegestuurd.

Het paard kan inderdaad een lichte jetlag krijgen door het tijdsverschil door het verschil in daglicht. Toch leert de ervaring dat paarden zich meestal snel herstellen.
In principe wel, mits in acht neming van de lokale voorschriften. Het is echter aangeraden om het paard zo snel mogelijk toch te laten rusten zodat het kan bekomen van de vlucht.
Afhankelijk van de wensen van de klant kan European Horse Services ook het vervoer in land van aankomst organiseren naar de eindbestemming. Contacteer ons kantoor voor nadere informatie.